آب مایه حیات ، موثر در سلامتی

زندگی ما به آب وابسته است و هر سلول بدن ، هر بافت و هر عضوی از بدن برای کارکرد درست به آب نیاز دارد.

روزی چند لیوان آب باید بنوشیم؟ پرسش ساده‌ای که پاسخش آسان نیست.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ‏، پزشکان گوناگون نظرات متفاوتی درباره میزان نوشیدن آب دارند. به طور طبیعی، نیاز هر فرد به آب بر پایه عوامل متفاوتی مانند وضعیت سلامتی ، میزان فعالیت و مکان جغرافیایی زندگی تعیین می‌شود.

اما چقدر آب نیاز داریم؟

ما هر روز مقداری آب از راه تنفس ، عرق کردن ، ادرار و مدفوع از دست می‌دهیم . برای این که بدن به کار طبیعی خود ادامه دهد ، لازم است با نوشیدن مایعات یا خوردن غذاهای آب‌دار ، کسری آب را جبران کنیم.
حالا یک فرد بزرگسال سالم که در منطقه‌ای با آب و هوای معتدل زندگی می‌کند، به طور متوسط چقدر آب نیاز دارد ؟

در شرایط ذکرشده ، یک مرد به ۳.۷ لیتر (حدود ۱۵.۵ لیوان) و یک زن به ۲.۷ لیتر (حدود ۱۱.۵ لیوان) مایعات در روز احتیاج پیدا می‌کند.
این مقادیر، کل میزان آبی است که بدن باید از طریق آب ، نوشیدنی‌ها و غذا دریافت کند و در حالت عادی ، نزدیک به ۲۰ درصد از این مقدار از راه غذاها و بقیه از راه نوشیدن تامین می‌گردد.

مهم‌ترین ماده شیمیایی در بدن ما که بیش از ۶۰ درصد وزن ما را تشکیل می‌دهد، «آب» است.

کارهای آب در بدن:

از راه ادرار ، تعریق و مدفوع ، دفع مواد زائد را انجام می‌دهد.
به تنظیم حرارت بدن کمک می‌کند.
موجب روانکاری مفاصل (حرکت نرم غضروف‌ها روی یکدیگر) می‌شود و در مفصل خاصیت ضربه‌گیری دارد.
از اعضای حساس مانند قلب و مغز ، حمایت فیزیکی انجام می‌دهد.
کمبود آب در بدن موجب کم‌آبی (دهیدراتاسیون) می‌شود . در حالت کم‌آبی بدن ، مقدار آب موجود در بدن کافی نیست تا بدن بتواند کارهای طبیعی را به درستی انجام دهد. حتی کم‌آبی خفیف بدن می‌تواند با احساس خستگی و کمبود انرژی همراه باشد.

کاهش وزن

یکی از خواص آب کمک به کاهش وزن است. نوشیدن آب کمک می کند که وزن بدن کاهش یابد چرا که ترکیبات جانبی ناشی از چربی ها را می شوید. نوشیدن آب اشتها را کم می کند و میل شما برای خوردن را متوقف می نماید. پس کمتر می نوشید. علاوه بر این، آب کالری صفر دارد.

درمان طبیعی سر درد

به از بین بردن سر درد و دردهای پشت بر اثر کم شدن آب بدن، کمک می کند. دلیل اصلی سر درد هم همان از دست دادن آب بدن می باشد.

جوانتر خواهید بود پوستی شاداب خواهید داشت.
زمانی که پوست شما آب دار باشد، شما جوانتر به نظر خواهید رسید. آب کمک می کند که بافت های پوست مجددا ساخته شوند، پوست مرطوب شود و الاستیسیته آن افزایش یابد.

بازدهی در محیط کار افزایش می یابد.

حجم زیادی از مغز شما از آب تشکیل شده است. علاوه بر اینکه خوردن آب باعث می شود که شما بهتر فکر کنید، باعث می شود که هوشیارتر باشید و بهتر تمرکز کنید.

فعالیت بدنیتان را افزایش می دهد.

نوشیدن آب دمای بدنتان را تنظیم می کند شما احساس انرژی بیشتری می کنید، زمانی که در حال نرمش هستید و همچنین تغذیه عضلاتتان بهتر می شود.

­شما می توانيد بهترين خرید اینترنتی و آنلاین را با تخفيف بسيار خوب از ويتابن تهيه نماييد

بیشتر بخوانید :
آیا ۸ لیوان آب در روز کافی است؟
شاید بیشتر ما این توصیه بهداشتی-پزشکی را شنیده باشیم که روزی ۸ لیوان (با حجم ۲۴۰ میلی‌لیتر) آب بنوشیم. توصیه‌ای خوب که هم به سادگی به یاد می‌آوریم ، هم منطقی به نظر می‌رسد.
بیشتر افراد سالم فقط کافی است در زمان احساس تشنگی ، آب بنوشند و با همین کار دچار کم‌آبی بدن نمی‌شوند.
برای برخی ، کمتر از ۸ لیوان آب هم کفایت می‌کند. اما بقیه افراد شاید به مقادیر بیشتر هم نیاز پیدا کنند.

نیاز ما به آب تحت تاثیر چه عواملی است؟

نیاز ما به مصرف مایعات به عوامل متعددی بستگی دارد:

۱ – ورزش

با هر تحرکی عرق می‌کنیم و برای جبران آب از دست رفته از طریق عرق، بیشتر به نوشیدن مایعات احتیاج پیدا می‌کنیم.

بهتر است پیش، در حینِ و پس از ورزش مایعات بنوشیم. اگر ورزش شدید و برای مدت بیش از یک ساعت انجام می‌دهیم، می‌توانیم از نوشیدنی مخصوص ورزشکاران استفاده کنیم تا علاوه بر آب، املاح معدنی از دست رفته هم جبران شوند.

۲ – محیط

هوای بسیار گرم یا مرطوب تعریق را زیاد می‌نماید و برای جبران آن، به نوشیدن بیشتر نیاز داریم. در ارتفاعات بالا هم امکان بروز کم‌آبی بدن بیشتر است.

۳ – وضعیت کلی تندرستی

اگر تب ، اسهال یا استفراغ داشته باشیم، بدن آب بیشتری از دست می‌دهد.

در این موارد باید توصیه‌های پزشک معالج را برای نوشیدن آب یا مایعات بیشتر (مانند محلول ORS) جدی بگیریم.

مبتلایان به عفونت ادراری یا سنگ کلیه و مجاری ادراری هم به نوشیدن مایعات بیشتر نیاز دارند.

۴-بارداری یا شیردهی

بانوانی که باردار هستند یا به نوزاد شیر می‌دهند لازم است آب و مایعات بیشتری بنوشند.
توصیه می‌شود زنان باردار روزانه ۱۰ لیوان (۲.۴ لیتر) و مادران شیرده روزانه ۱۳ لیوان (۳.۱ لیتر) مایعات بنوشند.

جایگزینی برای نوشیدن آب

بخش بزرگی از آب بدن را به غیر از نوشیدن ، می‌توان با خوردن موادغذایی مناسب هم تامین کرد. بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌ها مانند هندوانه و اسفناج دارای آب فراوان (بیش از ۹۸ درصد وزن‌شان) هستند.
بسیاری از نوشیدنی‌های غیر از آب هم مناسب هستند . شیر ، آبمیوه و دمنوش‌ها هم عمدتا از آب تشکیل شده‌اند . قهوه و چای هم می‌توانند مفید باشند.
یادمان باشد بهترین گزینه که موجب اضافه وزن نمی‌شود و به سادگی و ارزان در دسترس قرار دارد ، همان آب است.

نوشابه های انرژی‌زا به‌جز آب،حاوی کافئین و مواد محرک دیگر هستند و برای جایگزینی آب توصیه نمی‌شوند.

فواید نوشیدن آب برای بدن
نوشیدن آب برای بدن فایده‌های بیشماری دارد از جمله می‌توانیم به حفظ و شادابی پوست ، سلامت قلب ، افزایش انرژی ، کاهش وزن و بسیاری موارد دیگر اشاره کنیم، نوشیدن آن را از یاد نبرید و سلامت بدنتان را با آن تضمین کنید. در ادامه به برخی از مزیت‌های درمانی نوشیدن آب اشاره می‌کنیم.

آب منبع خوبی برای حفظ و شادابی پوست به شمار می‌رود، برای سلامت قلب مفید است، انرژی را افزایش داده و باعث کاهش وزن است و ترکیب اصلی نسوج بدن است و به‌طور متوسط حدود 65 درصد وزن بدن یک شخص بالغ را آب تشکیل می‌دهد که این مقدار برای کودکان بیشتر است.

آب در جلوگیری از آنژین قلبی , میگرن , کولیت , آسم, فشار خون بالا, دیابت در مراحل اولیه, کلسترول بالا, افسردگی, سندرم خستگی مزمن, لوپوس, ام.اس. و دیستروفی عضلانی نقش دارد.

بیشتر بخوانید :

از کجا بدانیم آب کافی نوشیده‌ایم؟

زیاد احساس تشنگی نمی‌کنیم
ادرار بی‌رنگ یا زرد روشن است
برای پیشگیری از کم‌آبی بدن ، بهتر است آب را به عنوان گزینه نخست نوشیدن در دسترس خود قرار دهیم.
موارد زیر کمک می‌کند عادات نوشیدن درست در ما شکل بگیرد:
هنگام خوردن هر وعده غذایی حتما یک لیوان آب بنوشیم.
پیش ، در حین و پس از ورزش آب بنوشیم.
هر وقت گرسنه شدیم ابتدا آب بنوشیم. گاهی بدن تشنگی را به گرسنگی تعبیر می‌کند.

افراد مبتلا به اختلال کارکرد کلیه نباید در نوشیدن مایعات زیاده‌روی کنند و حتما مطابق توصیه پزشک معالج اقدام نمایند.

کسانی که برای مدت طولانی ورزش می‌کنند یا ورزش سنگین یا قدرتی انجام می‌دهند اگر فقط آب بنوشند (بدون نمک و املاح معدنی) ممکن است دچار کمبود سدیم خون شوند و بهتر است از نوشیدنی ویژه ورزشکاران استفاده کنند.
نوشیدنی ویژه ورزشکاران با نوشابه‌های انرژی‌زا تفاوت دارد و فقط حاوی املاح و گاهی ویتامین است.

شما می توانید بهترین خرید ها را در فروشگاه اینترنتی ویتابن با تخفیف مناسب خرید نمایید

براری بازدید از فروشگاه ویتابن کلیک کنید

ارسال به سراسر کشور از طريق پست

فروشگاه ویتابن
ارسال دیدگاه